PKS Chojnice Sp. z o.o. dysponuje 50 autobusami o zró¿nicowanej pojemno¶ci i wyposa¿eniu. Codziennie obs³ugujemy 76 linii autobusowych i 217 kursów na terenie woj.: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego.
Kontakt:
Informacja o rozk³adzie jazdy
Tel. 52 39 74 034 (op³ata za po³±czenie telefoniczne zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy us³ug, z którego korzysta dzwoni±cy)
Dyrektor ds. przewozów
Marlena Milachowska
e-mail: m.milachowska@pkschojnice.pl
Tel 52 39 66 010, 510 060 398 (op³ata za po³±czenie telefoniczne zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy us³ug, z którego korzysta dzwoni±cy) Skargi, za¿alenia i reklamacje prosimy przesy³aæ na adres: m.milachowska@pkschojnice.pl
REGULAMIN PRZEWOZU OSÓB i BAGA¯UROZDZIA£ I Podstawa prawna, przedmiot oraz zakres stosowania regulaminu. § 1 1. Niniejszy regulamin ustala siê na podstawie upowa¿nienia z art. 4 Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo Przewozowe (Dz. U. Z 2000 r. Nr 50, poz. 601 i Dz. U. z 2001 r. Nr 125, poz. 1371) oraz art. 18b, ust. 1, pkt 5 - ustawa z dnia 6 wrze¶nia 2001 r. o transporcie drogowym - Regulamin okre¶la warunki obs³ugi podró¿nych, odpraw oraz zarobkowego przewozu osób i rzeczy, wykonywanego taborem autobusowym zarejestrowanym w kraju przez Przedsiêbiorstwo Komunikacji Samochodowej Chojnice Sp. z o.o., maj±ce status przewo¼nika uprawnionego do prowadzenia tego rodzaju dzia³alno¶ci.
- Regulamin stosuje siê do zarobkowego przewozu osób i rzeczy, w zakresie obejmuj±cym:
a) regularn±, krajow± komunikacjê publiczn±, b) grupowe przewozy osób w komunikacji publicznej i zamkniêtej, c) przewozy miêdzynarodowe – je¿eli umowa miêdzynarodowa nie stanowi inaczej. - Przyjête w niniejszym opracowaniu uregulowania stosuje siê w ¶cis³ym powi±zaniu
z przepisami ustawy – Prawo Przewozowe, z uwzglêdnieniem wydanych w jej wykonaniu aktów normatywnych, oraz Kodeksu Cywilnego.
§ 2 U¿yte w regulaminie okre¶lenia oznaczaj±: a) przewo¼nik – PKS Chojnice Sp. z o.o.; b) przewóz regularny – publiczny przewóz osób i ich baga¿u polegaj±cy na przewozie w okre¶lonych odstêpach czasu i okre¶lonymi trasami, na zasadach okre¶lonych w ustawie o transporcie drogowym z dnia 6 wrze¶nia 2001 r. i ustawie z dnia 15 listopada 1984r. - prawo przewozowe; c) linia komunikacyjna – po³±czenie komunikacyjne na okre¶lonej drodze miêdzy przystankami wskazanymi w rozk³adzie jazdy, po której odbywaj± siê regularne przewozy osób; d) przewóz regularny specjalny – niepubliczny przewóz regularny okre¶lonej grupy osób, z wy³±czeniem innych osób; e) przewóz okazjonalny – przewóz osób, który nie stanowi przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego albo przewozu wahad³owego; f) kurs autobusowy – ka¿dy przejazd, w jednym kierunku, autobusu wykonuj±cego przewóz regularny w ramach linii komunikacyjnej; g) przystanek – miejsce przeznaczone do wsiadania lub wysiadania pasa¿erów w sposób oznaczony przepisami, z informacj± o rozk³adzie jazdy; ROZDZIA£ II PRZEPISY OGÓLNE § 3 - W przewozach regularnych przewo¼nik jest zobowi±zany do przewozu osób i rzeczy w zakresie wynikaj±cym z podanego do publicznej wiadomo¶ci rozk³adu jazdy autobusów, oraz sposobu i warunków zawierania umowy przewozu.
- Zawarcie umowy przewozu w przewozach regularnych nastêpuje przez nabycie biletu na przejazd, albo udokumentowania przys³uguj±cych mu uprawnieñ do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego – przed rozpoczêciem przewozu.
- Przewóz uwa¿a siê za rozpoczêty z chwil±, gdy autobus, w którym znajduje siê podró¿ny ruszy z miejsca odjazdu.
§ 4 1. Wysoko¶æ op³at za przewóz osób i baga¿u oraz obowi±zuj±ce ulgi ustawowe
i handlowe okre¶la stosowany przez przewo¼nika cennik - Przewo¼nik podaje cennik do wiadomo¶ci publicznej oraz zapewnia zainteresowanym podró¿nym bezp³atny wgl±d do obowi±zuj±cych przepisów przewozowych.
§ 5 1. Przewo¼nik jest zwolniony od obowi±zku przewozu, je¿eli: a) zachodz± uniemo¿liwiaj±ce przewóz okoliczno¶ci, których przewo¼nik nie móg³ unikn±æ, ani zapobiec ich skutkom. b) podró¿ny nie zastosowa³ siê do przepisów przewozowych. c) ze wzglêdu na rodzaj przewozu nie ma mo¿liwo¶ci jego wykonania przy u¿yciu posiadanych ¶rodków transportowych. d) w innych przypadkach, których przewo¼nik nie móg³ przewidzieæ (si³a wy¿sza). § 6 1. Przewo¼nik ponosi odpowiedzialno¶æ wobec podró¿nego w razie przedwczesnego odjazdu autobusu, natomiast w przypadku opó¼nionego przyjazdu lub odwo³ania kursu przewidzianego w rozk³adzie jazdy odpowiada wówczas, gdy wynika ono z winy umy¶lnej, lub ra¿±cego niedbalstwa jego pracownika. - Za rzeczy i zwierzêta, które podró¿ny przewozi ze sob± pod w³asnym nadzorem przewo¼nik ponosi odpowiedzialno¶æ je¿eli szkoda powsta³a z jego winy.
- Za rzeczy powierzone w schowku baga¿owym odpowiada przewo¼nik.
- Powstanie szkody materialnej, której dozna³ podró¿ny podczas przewozu, powinno byæ zg³oszone przez niego niezw³ocznie po jej ujawnieniu i potwierdzone pisemnie przez obs³ugê autobusu.
- W grupowych przewozach osób wykonywanych w regularnej komunikacji publicznej przewo¼nik ponosi odpowiedzialno¶æ wobec uczestników na zasadach okre¶lonych w ust. 2 i 3, a wobec organizatora – ust. 1.
- Zakres i wysoko¶æ odszkodowania nale¿nego podró¿nemu z winy przewo¼nika ustala siê na zasadach okre¶lonych przepisami ustawy Prawo Przewozowe i Kodeksu Cywilnego oraz Rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotycz±cego praw pasa¿erów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniaj±ce rozporz±dzenie (WE) nr 2006/2004, zwanego dalej Rozporz±dzeniem P.E. i R.U.E.
§ 7 Podró¿ny odpowiada za zawinione przez siebie, wzglêdnie przez osobê pozostaj±c± pod jego bezpo¶redni± opiek± uszkodzenie, lub zanieczyszczenie autobusu, albo innych urz±dzeñ przewo¼nika i obowi±zany jest zap³aciæ odszkodowanie z tego tytu³u w wysoko¶ci rzeczywistych kosztów wyrz±dzonej szkody. § 8 Podró¿ny ma prawo sk³adania reklamacji. Wnosi je w formie pisemnej, mo¿na te¿ je z³o¿yæ ustnie – do protoko³u. Do reklamacji powinny byæ do³±czone w orygina³ach nastêpuj±ce dokumenty: a) do reklamacji z tytu³u zwrotów za niewykorzystany bilet na przejazd i innych roszczeñ z umowy przewozu – bilet za przejazd, b) do reklamacji z tytu³u przewozu baga¿u – bilet na przewóz baga¿u. Warunki sk³adania i szczegó³owy tryb za³atwiania reklamacji reguluj± odrêbne przepisy wykonawcze do ustawy Prawo Przewozowe. ROZDZIA£ III Przewóz osób w komunikacji regularnej § 9 1. Przewo¼nik obowi±zany jest zapewniæ podró¿nemu odpowiednie warunki bezpieczeñstwa i higieny oraz komfortu i nale¿ytej obs³ugi. Przewo¼nik og³asza: a) we wszystkich punktach odprawy oraz na stronie internetowej www.pkschojnice.pl – rozk³ad jazdy; b) w kasach biletowych, na stronie internetowej www.pkschojnice.pl – informacje o cenach i warunkach sprzeda¿y biletów, godzin otwarcia kas biletowych, oraz wyci±g przepisów przewozowych, - Przewo¼nik zamieszcza na stronie internetowej www.pkschojnice.pl informacje o zmianach w rozk³adzie, ewentualnych ograniczeniach dostêpu do niektórych kursów w komunikacji regularnej.
§ 10 1. Podró¿ny obowi±zany jest posiadaæ wa¿ny bilet, w przypadku biletu ulgowego równie¿ dokument uprawniaj±cy do ulgowego przejazdu i okazywaæ go na ¿±danie obs³ugi autobusu i organom kontroli. Bilet stanowi dowód zawarcia umowy przewozu i nabycia uprawnienia do okre¶lonego w nim przejazdu. Przewo¼nik, który wyda³ bilet obowi±zany jest do ¶wiadczenia przewozu zgodnie z tre¶ci± biletu na rzecz jego nabywcy. - W bilecie na przejazd okre¶la siê jego warto¶æ brutto, podatek Vat , dane przewo¼nika i dane niezbêdne do ustalenia zakresu uprawnieñ podró¿nego, a w bilecie imiennym uprawniaj±cym do przejazdów wielokrotnych – tak¿e to¿samo¶æ jego posiadacza.
- Bilet wolno odst±piæ drugiej osobie tylko wtedy, gdy nie jest imienny, a przejazd nie zosta³ rozpoczêty.
- Bilet jednorazowy uprawnia do przejazdu okre¶lonym kursem autobusowym i nie daje prawa do przerwy w podró¿y na przystankach po¶rednich na trasie przewozu. Przy przejazdach z przesiadaniem podró¿ny winien nabyæ na ka¿dy kurs oddzielny bilet.
- Bilety miesiêczne oraz elektroniczna kopia EM-karta pasa¿era zarówno ogólnodostêpne, jak te¿ ulgowe s± biletami imiennymi i nie wolno ich odstêpowaæ innym osobom. Przewo¼nik nie dopuszcza mo¿liwo¶ci sprzeda¿y biletów miesiêcznych bez elektronicznej kopii EM –karty pasa¿era .
- Bilet miesiêczny ogólnodostêpny uprawnia do przejazdu tylko wraz z wa¿nym zaopatrzonym w fotografiê dokumentem to¿samo¶ci jego posiadacza, a bilet miesiêczny ulgowy wraz z potwierdzaj±c± prawo do ulgi legitymacj± szkoln±, studenck± , lub inn± uprawniaj±c± do nabycia biletu miesiêcznego ulgowego.
- Bilety miesiêczne sprzedaje siê z wa¿no¶ci± na okres jednego miesi±ca kalendarzowego.
- Przejazd posiadaczy biletów miesiêcznych ogólnodostêpnych i szkolnych wykupionych na kursy obs³ugiwane przez PKS Chojnice sp. z o.o. innym kursem, ni¿ okre¶lonym w bilecie, przewo¼nik obowi±zany jest dopu¶ciæ w miarê wolnych miejsc w autobusie.
- W razie utraty biletu jednorazowego podró¿ny traci prawo do dalszego przejazdu
i winien wykupiæ bilet ponownie. W razie utraty EM- karty wtórników nie wydaje siê w takiej sytuacji podró¿ny jest zobowi±zany wykupiæ ponownie EM-kartê. - Przy nabywaniu biletu miesiêcznego ulgowego podró¿ny ma obowi±zek okazania dokumentów potwierdzaj±cych uprawnienia do ulgi.
§ 11 1. Podró¿ny obowi±zany jest nabyæ bilet przed rozpoczêciem przejazdu. Bilety miesiêczne mo¿na nabywaæ w kasach biletowych, mo¿na te¿ w miarê mo¿liwo¶ci przed³u¿aæ wa¿no¶æ biletów miesiêcznych za pomoc± EM kart w autobusach. Bilety jednorazowe kupuje siê u kierowcy oraz poprzez stronê e-podroznik.pl. - P³ac±c za przejazd podró¿ny zobowi±zany jest ¿±daæ wydania biletu, oraz sprawdziæ czy jest w³a¶ciwy.
§ 12 1. Podró¿ny, który posiada bilet na przejazd ma prawo: a) zajêcia miejsca w autobusie gdy posiada wa¿ny bilet, a w przypadku ulgi równie¿ dokument uprawniaj±cy do ulgi, b) przejazdu autobusem przewo¼nika, na którego zosta³ sprzedany bilet oraz w zakresie na jaki opiewa bilet, c) przewozu bezp³atnie: - jednego dziecka w wieku do lat 4, je¿eli dziecko nie zajmuje oddzielnego miejsca, - rzeczy zaliczonych do baga¿u rêcznego ( § 19 ust. 2 Regulaminu ), - ma³ych zwierz±t i ptaków, oprócz psa (§ 19 ust. 5 Regulaminu ), - sk³adanego wózka inwalidzkiego, je¿eli jest inwalid± poruszaj±cym siê przy jego pomocy, d) przewozu psów, pod warunkiem, ¿e trzymane s± na smyczy i maj± na³o¿ony kaganiec oraz posiadaj± wa¿ne ¶wiadectwo szczepienia i czysto¶ci, e) otrzymania od kierowcy wszelkich informacji dotycz±cych przewozu i cen biletów tylko podczas postoju autobusu, f) uzyskania od kierowcy autobusu pomocy w razie nag³ej choroby lub zdarzeniu w czasie podró¿y. - Podró¿ny obowi±zany jest zachowaæ bilet na przejazd do czasu zakoñczenia podró¿y oraz dbaæ o to, aby wsi±¶æ do w³a¶ciwego autobusu i wysi±¶æ z niego na w³a¶ciwym przystanku.
§ 13 - Miejsce zatrzymania siê autobusu na trasach ich kursowania wskazuj± oznaczone odpowiednimi tablicami przystanki autobusowe.
- Nazwy przystanków autobusowych ze wskazaniem zatrzymuj±cych siê na nich autobusów, podaje siê do wiadomo¶ci publicznej w rozk³adzie jazdy.
- Do obowi±zków kierowców nale¿y zatrzymanie autobusu na przystankach przewidzianych w rozk³adzie jazdy.
- Kierowca obowi±zany jest wstrzymaæ odjazd autobusu ruszaj±cego z przystanku
w celu zabrania spó¼nionego podró¿nego sygnalizuj±cego zamiar skorzystania
z przejazdu tym autobusem. - Podró¿ni mog± wsiadaæ i wysiadaæ z autobusu tylko na przystankach autobusowych.
- Autobus, w którym nie ma urz±dzeñ sanitarnych kierowca winien zatrzymaæ na ¿±danie podró¿nego w najbli¿szym odpowiednim miejscu.
- Kierowca autobusu ma obowi±zek udzieliæ pomocy pasa¿erowi, który dozna³
w drodze nag³ej niedyspozycji, lub ataku choroby, kontaktuj±c siê z odpowiednimi s³u¿bami lub dowo¿±c bezpo¶rednio do najbli¿szego punktu medycznego, o ile jest to konieczne dla ratowania jej ¿ycia b±d¼ zdrowia..
§ 14 - Przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu, a tak¿e podczas przewozu podró¿ny zobowi±zany jest stosowaæ siê do przepisów porz±dkowych og³aszanych przez przewo¼nika, oraz do wskazówek kierowcy, który odpowiada za zapewnienie w³a¶ciwych i bezpiecznych warunków przewozu osób i rzeczy.
- W czasie jazdy podró¿nemu nie wolno otwieraæ drzwi i okien bez zgody kierowcy, wyrzucaæ przez nie jakichkolwiek przedmiotów, oraz wskakiwaæ i wyskakiwaæ
z autobusu bêd±cego w ruchu. - Podró¿nemu nie wolno równie¿ zachowywaæ siê w autobusie w sposób, który utrudnia³by pracê kierowcy lub podró¿owania pasa¿erów.
- W autobusach obowi±zuje ca³kowity zakaz:
- palenia tytoniu, - u¿ywania e-papierosów - za¿ywania substancji odurzaj±cych, - spo¿ywania alkoholu, - spo¿ywania lodów oraz innych artyku³ów ¿ywno¶ciowych mog±cych wyrz±dziæ szkodê innym pasa¿erom lub zanieczy¶ciæ wnêtrze autobusu § 15 1. Przewo¼nik mo¿e odmówiæ przewozu osobom: - odmawiaj±cym uiszczenia nale¿no¶ci za przejazd autobusem, - nie przestrzegaj±cym obowi±zuj±cych przepisów i niepodporz±dkowuj±ce siê wskazówkom kierowcy autobusu, - nietrze¼wym, zak³ócaj±cym spokój i ³ad w autobusie, - znajduj±cym siê w stanie, który z ró¿nych wzglêdów mo¿e byæ uci±¿liwy lub niebezpieczny dla otoczenia. - mog±ce zabrudziæ wnêtrze autobusu, lub wspó³pasa¿erów w czasie podró¿y. - Osoby, którym odmówiono przewozu z powodu nieprzestrzegania zapisów § 14, pkt 4 oraz osobom wymienionym w § 15, pkt 1, pozostaj± w poje¼dzie, s± obowi±zane opu¶ciæ pojazd na wezwanie obs³ugi pojazdu, s³u¿b nadzoru lub innych upowa¿nionych do tego osób. W przypadku gdy nie opuszcz± pojazdu a bêdzie to mia³o wp³yw na wykonanie b±d¼ opó¼nienie kursu, pasa¿er zostanie obci±¿ony dodatkowymi kosztami.
§ 16 1. Za ca³kowicie lub czê¶ciowo niewykorzystany bilet na przejazd jednorazowy przewo¼nik zwróci stosown± kwotê nale¿no¶ci pod warunkiem, ¿e podró¿ny dokona zwrotu. - Podstaw± do obliczenia zwracanej nale¿no¶ci jest cena niewykorzystanego biletu, zwróconego w trybie reklamacji na pi¶mie najpó¼niej w terminie 30 dni od daty wa¿no¶ci.
- Nie przed³u¿a siê wa¿no¶ci niewykorzystanego biletu na przejazd w pó¼niejszym terminie, podró¿ny powinien wykupiæ nowy bilet.
- Kierowca autobusu ma prawo dokonaæ zwrotu za bilet sprzedany przez niego tylko
w przypadku awarii autobusu i nie zorganizowania przez przewo¼nika komunikacji zastêpczej. - Do obliczania zwracanej nale¿no¶ci przyjmuje siê:
a) za bilet na przejazd jednorazowy - w razie ca³kowitego niewykorzystania biletu zap³acon± nale¿no¶æ. b) za bilet na przejazd wielokrotny: - zap³acon± nale¿no¶æ za bilet zwrócony przed pierwszym dniem terminu jego wa¿no¶ci (zwrot przyjmuje kasa biletowa). - nale¿no¶æ proporcjonaln± do liczby niewykorzystanych przejazdów, o ile bilet zosta³ zwrócony w okresie jego wa¿no¶ci, w kasie biletowej w trybie pisemnej reklamacji. - Nie przys³uguje siê zwrot nale¿no¶ci za bilety niewykorzystane z przyczyn zawinionych przez podró¿nego.
- Od zwracanych nale¿no¶ci okre¶lonych w ust. 5 przewo¼nik potr±ca 10% odstêpnego.
- Nie stosuje siê potr±cenia odstêpnego okre¶lonego w pkt 7, je¿eli podró¿ny odst±pi³ od umowy przewozu z przyczyn wystêpuj±cych po stronie przewo¼nika – np. przerwy w ruchu i utraty po³±czenia na skutek awarii autobusu, albo odwo³ania kursu itp.
ROZDZIA£ IV Kontrola przewozów i op³aty dodatkowe § 17 - Przewo¼nik lub osoba przez niego upowa¿niona legitymuj±c siê identyfikatorem
umieszczonym w widocznym miejscu mo¿e dokonaæ kontroli biletów. 2. Podró¿ny, u którego organ kontrolny ujawni³ brak wa¿nego biletu na przejazd, a tak¿e podró¿ny nie mog±cy udokumentowaæ uprawnieñ do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego, obowi±zany jest do uiszczenia nale¿no¶ci przewozowych, oraz op³aty dodatkowej, w wysoko¶ci okre¶lonej na podstawie Rozporz±dzenia Ministra Infrastruktury w³a¶ciwego dla spraw transportu z dnia 20.01.2005 r. (Dz. U. Nr 14, poz. 117). - Op³atê, o której mowa w ust. 2 stosuje siê równie¿ w przypadku stwierdzenia, ¿e podró¿ny zabra³ do autobusu rzeczy wy³±czone z przewozu, lub spowodowa³ bez uzasadnionej przyczyny zatrzymanie lub zmianê trasy przejazdu autobusu.
- Nale¿no¶æ przewozow± za drogê, któr± podró¿ny przeby³ bez biletu pobiera siê wg taryfy normalnej. Je¿eli miejsca rozpoczêcia przejazdu nie mo¿na ustaliæ, nale¿no¶æ t± oblicza siê za ca³± drogê przebyt± przez autobus.
- Podró¿ny, który odmawia uiszczenia nale¿no¶ci i op³aty dodatkowej podczas kontroli w autobusie, mo¿e kontynuowaæ podró¿ je¿eli wylegitymowa³ siê dokumentem to¿samo¶ci i odbierze mandat, który zap³aci w terminie 7 – dni od daty przyjêcia wezwania. W przeciwnym razie organ kontrolny mo¿e na najbli¿szym przystanku usun±æ podró¿nego z autobusu.
- W przypadku natychmiastowego uiszczenia op³aty dodatkowej lub najdalej w ci±gu
7 dni od daty wystawienia wezwania, wysoko¶æ op³aty dodatkowej obni¿a siê o 30%. - Nale¿no¶æ nie uiszczona w terminie podanym w ust. 5 podlega przymusowemu ¶ci±gniêciu, wraz z kosztami dodatkowego postêpowania.
- Ujawnione u podró¿nych bilety i dokumenty, które nasuwaj± uzasadnione podejrzenie, i¿ s± sfa³szowane, podrobione lub przerobione zatrzymuje siê za pokwitowaniem
i przekazuje z doniesieniem o przestêpstwie w³a¶ciwym organom Prokuratury lub Policji. Osobê pos³uguj±c± siê takim biletem lub dokumentem traktuje siê jak pasa¿era bez wa¿nego biletu. - Podró¿ny mo¿e z³o¿yæ reklamacjê gdy nie zgadza siê z tre¶ci± wezwania do zap³aty i mo¿e udowodniæ, ¿e posiada³ wa¿ny dokument przewozu lub dokument po¶wiadczaj±cy jego uprawnienie do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego.
a) reklamacjê sk³ada siê w formie pisemnej w terminie 7 dni od dnia przewozu, b) pouczenie o mo¿liwo¶ci terminie z³o¿enia reklamacji zez wskazaniem adresu jednostki, w której mo¿na j± z³o¿yæ zamieszczone jest na wezwaniu do zap³aty. - W przypadku okazania przez podró¿nego nie pó¼niej ni¿ w terminie 7 dni od dnia przewozu wa¿nego dokumentu przewozu, którego nie mia³ podczas przejazdu, albo uprawnienia do bezp³atnego lub ulgowego przejazdu, przewo¼nik b±d¼ jednostka przez niego upowa¿niona, za pobraniem op³aty manipulacyjnej dokonuje zwrotu pobranej nale¿no¶ci za przewóz i op³aty dodatkowej lub umarza wezwanie do zap³aty
- Wysoko¶æ op³aty manipulacyjnej wynosi 10 % wielko¶ci op³aty dodatkowej.
ROZDZIA£ VPrzewóz rzeczy podró¿nego§ 18 Rzeczy przewo¿one przez podró¿nego mo¿e on zabraæ ze sob± do wnêtrza autobusu, albo oddaæ do przewozu w oddzielnym schowku. § 19 - Nie podlegaj± op³acie rzeczy, które:
a) nie tamuj± przej¶cia, nie przeszkadzaj± podró¿nym i nie nara¿aj± ich na niewygodê, lub niebezpieczeñstwo; b) s± trzymane przez podró¿nego w rêku, lub na kolanach; c) nie wymagaj± dla ich rozmieszczenia wiêcej przestrzeni ni¿ ta, któr± podró¿ny ma do swojej dyspozycji na pó³ce nad zajmowanym fotelem lub pod nim. - Za ka¿d± sztukê rzeczy przewo¿onych wewn±trz autobusu, a nie rozmieszczonych w sposób okre¶lony w ust. 2 pobiera siê op³atê wed³ug cennika.
- Za przewóz psa bez wzglêdu na jego wielko¶æ pobiera siê op³aty zgodnie z taryf±. Pies musi byæ trzymany na smyczy i mieæ za³o¿ony kaganiec, a jego opiekun winien okazaæ przy wsiadaniu do autobusu wa¿ne ¶wiadectwo szczepienia oraz czysto¶ci psa.
- Dopuszcza siê przewóz w autobusie bez op³aty ma³ych zwierz±t pokojowych
i ptaków, je¶li nie s± uci±¿liwe z powodu woni, lub ha³asu i s± zabezpieczone przed wyrz±dzeniem przez nie szkody. - W autobusie nie wolno przewoziæ:
a) przedmiotów mog±cych wyrz±dziæ szkodê podró¿nym lub mieniu przewo¼nika i utrudniaj±cych warunki odbywania podró¿y, b) rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie odrêbnych przepisów administracyjnych, celnych i sanitarno-porz±dkowych, w tym: materia³ów cuchn±cych, zapalnych, ³atwo palnych, wybuchowych, ¿r±cych, truj±cych, radioaktywnych i innych niebezpiecznych, c) nabitej broni palnej (zakaz nie dotyczy osób, które s± uprawnione do jej noszenia ze wzglêdu na pe³nione funkcje), d) przedmiotów wzbudzaj±cych odrazê, e) ¿ywych zwierz±t z wyj±tkiem przewidzianych w ust. 4 i 5. - W razie uzasadnionego podejrzenia, ¿e baga¿ podró¿nego zawiera rzeczy, których przewoziæ nie wolno (ust. 6), przewo¼nik ma prawo sprawdziæ w obecno¶ci podró¿nego zawarto¶æ tego baga¿u, a w razie potwierdzenia podejrzeñ – odmówiæ zabrania go do przewozu.
- Je¿eli nie mo¿na ustaliæ w³a¶ciciela baga¿u podlegaj±cego sprawdzeniu (ust. 7), przewo¼nik dokonuje tej czynno¶ci przy udziale dwóch postronnych ¶wiadków
i postêpuje z zakwestionowanymi przedmiotami w sposób okre¶lony przepisami
o rzeczach znalezionych. - Sposób postêpowania z rzeczami nie odebranymi przez podró¿nego po zakoñczeniu przewozu, okre¶laj± przepisy o rzeczach znalezionych.
ROZDZIA£ VGrupowe przewozy osób w komunikacji zamkniêtej(najem autobusu) § 20 1. Realizacja grupowego przewozu osób w komunikacji zamkniêtej polega na zadysponowaniu do wykonania us³ugi zamówionej przez organizatora przewozów, odpowiednio przygotowanego autobusu, prowadzonego przez kierowcê bêd±cego pracownikiem przewo¼nika. - Zamówienie na grupowy przewóz osób autobusem powinno byæ z³o¿one przez organizatora przewozów w formie pisemnej. Przewo¼nik mo¿e przyj±æ zamówienie
ustne, które wymaga pó¼niejszego potwierdzenia na pi¶mie. - Tre¶æ zamówienia powinna obejmowaæ; nazwê, albo imiê i nazwisko, oraz adres organizatora przewozu, a tak¿e dane potrzebne do ustalenia warunków przewozu i obliczenia nale¿no¶ci za us³ugê.
- Organizator przewozów musi podaæ przewo¼nikowi ilo¶æ uczestników wycieczki razem z zamówieniem i programem.
- Umowê przewozu uwa¿a siê za zawart± z chwil± uzgodnienia przez strony istotnych dla jej realizacji postanowieñ, postanowieñ szczególno¶ci:
a) rodzaju i wymaganej pojemno¶ci autobusu, b) czasu i miejsca podstawienia pojazdu, c) przewidywanego czasu trwania us³ugi, d) przebiegu trasy i punktu docelowego przewozu, e) wysoko¶ci lub sposobu wyliczenia nale¿no¶ci oraz terminu i sposobu jej uregulowania przez organizatora przewozu, f) innych kwestii, które strony uznaj± za istotne. 6. Tre¶æ umowy powinna byæ potwierdzona pisemnie. § 21 1. W razie odst±pienia przez organizatora od umowy przewozu pó¼niej, ni¿ w dniu poprzedzaj±cym wykonanie us³ugi, przewo¼nikowi przys³uguje odszkodowanie w wysoko¶ci nale¿no¶ci okre¶lonej w stosownej umowie przewozowej ³±cz±cej strony. 2. Je¿eli przewo¼nik nie mo¿e podstawiæ autobusu o umówionym rodzaju i pojemno¶ci, winien niezw³ocznie poinformowaæ organizatora jaki pojazd mo¿e byæ podstawiony zastêpczo. 3. W przypadku podstawienia autobusu zastêpczego przewo¼nik nie mo¿e ¿±daæ od organizatora op³aty wy¿szej, ni¿ za podstawienie pojazdu zamówionego, chyba ¿e strony umówi± siê inaczej. § 22 1. Kierowca obs³uguj±cy autobus obowi±zany jest podczas przewozu stosowaæ siê do dyspozycji organizatora zwi±zanych z realizacj± us³ugi, ale zgodnie z Ustaw± o czasie pracy kierowców. 2. Je¿eli nie stoj± na przeszkodzie wzglêdy eksploatacyjne i nie zagra¿a to bezpieczeñstwu przewozu, obs³uga autobusu mo¿e wykonywaæ dodatkowe dyspozycje i zlecenia organizatora za które przys³uguje przewo¼nikowi dodatkowa zap³ata. § 23 Organizator przewozu zobowi±zany jest do nadzoru nad przestrzeganiem przez uczestników przewozu obowi±zuj±cych przepisów porz±dkowych; najemca i uczestnik przewozu ponosz± solidarn± odpowiedzialno¶æ za szkody wyrz±dzone w mieniu przewo¼nika, chyba ¿e strony umówi± siê inaczej.
|