O firmie Us³ugi Reklama Przewozy Parking Cennik
Kontakt PKS Chojnice - Strona G��wna English Wersja polska Deutsch
Stacja paliw
Ochrona danych

Przewozy    

  < powrót

Przewozy pasa¿erskie

PKS Chojnice Sp. z o.o. dysponuje 50 autobusami o zró¿nicowanej pojemno¶ci i wyposa¿eniu. Codziennie obs³ugujemy 76 linii autobusowych i 217  kursów na terenie woj.: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego.
  

Kontakt:

Informacja o rozk³adzie jazdy

Tel.  52 39 74 034
(op³ata za po³±czenie telefoniczne zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy us³ug, z którego korzysta dzwoni±cy)

Dyrektor ds. przewozów
Marlena Milachowska
e-mail: m.milachowska@pkschojnice.pl
Tel 52 39 66 010, 510 060 398
(op³ata za po³±czenie telefoniczne zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy us³ug, z którego korzysta dzwoni±cy)

 

Skargi, za¿alenia i reklamacje prosimy przesy³aæ na adres: m.milachowska@pkschojnice.pl
 

 

REGULAMIN PRZEWOZU OSÓB i BAGA¯U

ROZDZIA£ I

Podstawa prawna, przedmiot oraz zakres stosowania regulaminu. 

§ 1

1.  Niniejszy regulamin ustala siê na podstawie upowa¿nienia z art. 4 Ustawy z dnia          15 listopada 1984 r. – Prawo Przewozowe (Dz. U. Z 2000 r. Nr 50, poz. 601 i Dz. U. z 2001 r. Nr 125, poz. 1371) oraz art. 18b, ust. 1, pkt 5 - ustawa z dnia 6 wrze¶nia 2001 r. o transporcie drogowym

  1. Regulamin okre¶la warunki obs³ugi podró¿nych, odpraw oraz zarobkowego przewozu osób i rzeczy, wykonywanego taborem autobusowym zarejestrowanym w kraju przez  Przedsiêbiorstwo Komunikacji Samochodowej Chojnice Sp. z o.o., maj±ce status przewo¼nika uprawnionego do prowadzenia tego rodzaju dzia³alno¶ci.
  2. Regulamin stosuje siê do zarobkowego przewozu osób i rzeczy, w zakresie obejmuj±cym:

a)      regularn±, krajow± komunikacjê publiczn±,

b)      grupowe przewozy osób w komunikacji publicznej i zamkniêtej,

c)      przewozy miêdzynarodowe – je¿eli umowa miêdzynarodowa nie stanowi inaczej.               

  1. Przyjête w niniejszym opracowaniu uregulowania stosuje siê w ¶cis³ym powi±zaniu
    z przepisami ustawy – Prawo Przewozowe, z uwzglêdnieniem wydanych w jej wykonaniu aktów normatywnych, oraz Kodeksu Cywilnego.                               

§  2 

U¿yte w regulaminie okre¶lenia oznaczaj±:

a)      przewo¼nik – PKS Chojnice Sp. z o.o.;

b)      przewóz regularny – publiczny przewóz osób i ich baga¿u polegaj±cy na przewozie w okre¶lonych odstêpach czasu i okre¶lonymi trasami, na zasadach okre¶lonych w ustawie o transporcie drogowym z dnia 6 wrze¶nia 2001 r. i ustawie z dnia 15 listopada 1984r. - prawo przewozowe;

c)      linia komunikacyjna  – po³±czenie komunikacyjne na okre¶lonej drodze miêdzy przystankami wskazanymi w rozk³adzie jazdy, po której odbywaj± siê regularne przewozy osób;

d)      przewóz regularny specjalny – niepubliczny przewóz regularny okre¶lonej grupy osób, z wy³±czeniem innych osób;

e)      przewóz okazjonalny – przewóz osób, który nie stanowi przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego albo przewozu wahad³owego;

f)       kurs autobusowy – ka¿dy przejazd, w jednym kierunku, autobusu wykonuj±cego przewóz regularny w ramach linii komunikacyjnej;

g)      przystanek – miejsce przeznaczone do wsiadania lub wysiadania pasa¿erów w sposób oznaczony przepisami, z informacj± o rozk³adzie jazdy;

 

ROZDZIA£  II

PRZEPISY OGÓLNE 

§  3

  1. W przewozach regularnych przewo¼nik jest zobowi±zany do przewozu osób i rzeczy w zakresie wynikaj±cym z podanego do publicznej wiadomo¶ci rozk³adu jazdy autobusów, oraz sposobu i warunków zawierania umowy przewozu.
  2. Zawarcie umowy przewozu w przewozach  regularnych nastêpuje przez nabycie biletu na przejazd, albo udokumentowania przys³uguj±cych mu uprawnieñ do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego – przed rozpoczêciem przewozu.
  3. Przewóz uwa¿a siê za rozpoczêty z chwil±, gdy autobus, w którym znajduje siê podró¿ny ruszy z miejsca odjazdu.

§  4

1.      Wysoko¶æ op³at za przewóz osób i baga¿u oraz obowi±zuj±ce ulgi ustawowe
i handlowe okre¶la stosowany przez przewo¼nika cennik

  1. Przewo¼nik podaje cennik do wiadomo¶ci publicznej oraz zapewnia zainteresowanym podró¿nym  bezp³atny wgl±d do obowi±zuj±cych przepisów przewozowych.

§   5

1.      Przewo¼nik jest zwolniony od obowi±zku przewozu, je¿eli:

a)      zachodz± uniemo¿liwiaj±ce przewóz okoliczno¶ci, których przewo¼nik nie móg³ unikn±æ, ani zapobiec ich skutkom.

b)      podró¿ny nie zastosowa³ siê do przepisów przewozowych.

c)      ze wzglêdu na rodzaj przewozu nie ma mo¿liwo¶ci jego wykonania przy u¿yciu posiadanych ¶rodków transportowych.

d)      w innych przypadkach, których przewo¼nik nie móg³ przewidzieæ (si³a wy¿sza).

§  6 

1.      Przewo¼nik ponosi odpowiedzialno¶æ wobec podró¿nego w razie przedwczesnego odjazdu autobusu, natomiast w przypadku opó¼nionego przyjazdu lub odwo³ania kursu przewidzianego w rozk³adzie jazdy odpowiada  wówczas, gdy wynika ono z winy umy¶lnej, lub ra¿±cego niedbalstwa jego pracownika.

  1. Za rzeczy i zwierzêta, które podró¿ny przewozi ze sob± pod w³asnym nadzorem przewo¼nik ponosi odpowiedzialno¶æ je¿eli szkoda powsta³a z jego winy.
  2. Za rzeczy powierzone w schowku baga¿owym odpowiada przewo¼nik.
  3. Powstanie szkody materialnej, której dozna³ podró¿ny podczas przewozu, powinno byæ zg³oszone przez niego niezw³ocznie po jej ujawnieniu i potwierdzone pisemnie przez obs³ugê autobusu.
  4. W grupowych przewozach osób wykonywanych w regularnej komunikacji publicznej przewo¼nik ponosi odpowiedzialno¶æ wobec uczestników na zasadach okre¶lonych w ust. 2 i 3, a wobec organizatora – ust. 1.
  5. Zakres i wysoko¶æ odszkodowania nale¿nego podró¿nemu z winy przewo¼nika ustala siê na zasadach okre¶lonych przepisami ustawy Prawo Przewozowe i Kodeksu Cywilnego oraz Rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotycz±cego praw pasa¿erów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniaj±ce rozporz±dzenie (WE) nr 2006/2004, zwanego dalej Rozporz±dzeniem P.E. i R.U.E.

 

§  7 

Podró¿ny odpowiada za zawinione przez siebie, wzglêdnie przez osobê pozostaj±c± pod jego bezpo¶redni± opiek± uszkodzenie, lub zanieczyszczenie autobusu, albo innych urz±dzeñ przewo¼nika i obowi±zany jest zap³aciæ odszkodowanie z tego tytu³u w wysoko¶ci rzeczywistych kosztów wyrz±dzonej szkody. 

§   8

 

Podró¿ny ma prawo sk³adania reklamacji. Wnosi je w formie pisemnej, mo¿na te¿ je z³o¿yæ ustnie – do protoko³u. Do reklamacji powinny byæ do³±czone w orygina³ach nastêpuj±ce dokumenty:

a)      do reklamacji z tytu³u zwrotów za niewykorzystany bilet na przejazd i innych roszczeñ z umowy przewozu – bilet za przejazd,

b)      do reklamacji z tytu³u przewozu baga¿u – bilet na przewóz baga¿u.

Warunki sk³adania i szczegó³owy tryb za³atwiania reklamacji reguluj± odrêbne przepisy wykonawcze do ustawy Prawo Przewozowe.

          

ROZDZIA£ III

Przewóz osób w  komunikacji regularnej 

§  9 

1.      Przewo¼nik obowi±zany jest zapewniæ podró¿nemu odpowiednie warunki bezpieczeñstwa i higieny oraz komfortu i nale¿ytej obs³ugi.

Przewo¼nik og³asza:

a)      we wszystkich punktach odprawy oraz na stronie internetowej www.pkschojnice.pl  – rozk³ad jazdy;

b)      w kasach biletowych, na stronie internetowej www.pkschojnice.pl  – informacje o cenach i warunkach sprzeda¿y biletów, godzin otwarcia kas biletowych, oraz wyci±g  przepisów przewozowych,

  1. Przewo¼nik zamieszcza na stronie internetowej www.pkschojnice.pl informacje o zmianach w rozk³adzie, ewentualnych ograniczeniach dostêpu do niektórych kursów w komunikacji regularnej.
     

§  10

1.      Podró¿ny obowi±zany jest posiadaæ wa¿ny bilet, w przypadku biletu ulgowego równie¿ dokument uprawniaj±cy do ulgowego przejazdu i okazywaæ go na ¿±danie obs³ugi autobusu i organom kontroli. Bilet stanowi dowód zawarcia umowy przewozu i nabycia uprawnienia do okre¶lonego w nim przejazdu. Przewo¼nik, który wyda³ bilet obowi±zany jest do ¶wiadczenia przewozu zgodnie z tre¶ci± biletu na rzecz jego nabywcy.

  1. W bilecie na przejazd okre¶la siê jego warto¶æ brutto, podatek Vat , dane przewo¼nika  i dane niezbêdne do ustalenia zakresu uprawnieñ podró¿nego, a w bilecie imiennym uprawniaj±cym do przejazdów wielokrotnych – tak¿e to¿samo¶æ jego posiadacza.
  2. Bilet wolno odst±piæ drugiej osobie tylko wtedy, gdy nie jest imienny, a przejazd nie zosta³ rozpoczêty.
  3. Bilet jednorazowy uprawnia do przejazdu okre¶lonym kursem autobusowym i nie daje prawa do przerwy w podró¿y na przystankach po¶rednich na trasie przewozu. Przy przejazdach z przesiadaniem podró¿ny winien nabyæ na ka¿dy kurs oddzielny bilet.
  4. Bilety miesiêczne oraz elektroniczna kopia EM-karta pasa¿era  zarówno ogólnodostêpne, jak te¿ ulgowe s± biletami imiennymi i nie wolno ich odstêpowaæ innym osobom. Przewo¼nik nie dopuszcza mo¿liwo¶ci sprzeda¿y biletów miesiêcznych bez elektronicznej kopii EM –karty pasa¿era .
  5. Bilet miesiêczny ogólnodostêpny uprawnia do przejazdu tylko wraz  z wa¿nym zaopatrzonym w fotografiê dokumentem to¿samo¶ci jego posiadacza, a bilet miesiêczny ulgowy wraz z potwierdzaj±c± prawo do ulgi legitymacj± szkoln±, studenck± , lub inn± uprawniaj±c± do nabycia biletu miesiêcznego ulgowego.
  6. Bilety miesiêczne sprzedaje siê z wa¿no¶ci± na okres jednego miesi±ca kalendarzowego.
  7. Przejazd posiadaczy biletów miesiêcznych ogólnodostêpnych i szkolnych wykupionych na kursy obs³ugiwane przez  PKS Chojnice sp. z o.o. innym kursem,  ni¿ okre¶lonym w bilecie, przewo¼nik obowi±zany jest dopu¶ciæ w miarê wolnych miejsc w autobusie.
  8. W razie utraty biletu jednorazowego podró¿ny traci prawo do dalszego przejazdu
    i winien wykupiæ bilet ponownie. W razie utraty EM- karty wtórników nie wydaje siê  w takiej sytuacji podró¿ny jest zobowi±zany wykupiæ ponownie EM-kartê.
  9. Przy nabywaniu biletu miesiêcznego ulgowego podró¿ny ma obowi±zek okazania dokumentów potwierdzaj±cych uprawnienia do ulgi. 

§  11

 

1.    Podró¿ny obowi±zany jest nabyæ bilet przed rozpoczêciem przejazdu. Bilety miesiêczne mo¿na nabywaæ w kasach biletowych, mo¿na te¿ w miarê mo¿liwo¶ci przed³u¿aæ wa¿no¶æ biletów miesiêcznych za pomoc± EM kart w autobusach. Bilety jednorazowe kupuje siê u kierowcy oraz poprzez stronê e-podroznik.pl.

  1. P³ac±c za przejazd podró¿ny zobowi±zany jest ¿±daæ wydania biletu, oraz sprawdziæ czy jest w³a¶ciwy.

 

§  12 

1.      Podró¿ny, który posiada bilet na przejazd ma prawo:

a)      zajêcia miejsca w autobusie gdy posiada wa¿ny bilet, a w przypadku ulgi równie¿ dokument uprawniaj±cy do ulgi,

b)      przejazdu autobusem przewo¼nika, na którego zosta³ sprzedany bilet oraz w zakresie na jaki opiewa bilet,

c)      przewozu bezp³atnie:

-          jednego dziecka w wieku do lat 4, je¿eli dziecko nie zajmuje oddzielnego miejsca,

-          rzeczy zaliczonych do baga¿u rêcznego ( § 19 ust. 2 Regulaminu ),

-          ma³ych zwierz±t i ptaków, oprócz psa (§ 19 ust. 5 Regulaminu ),

-          sk³adanego wózka inwalidzkiego, je¿eli jest inwalid± poruszaj±cym siê przy jego pomocy,

d)  przewozu psów, pod warunkiem, ¿e trzymane s± na smyczy i maj± na³o¿ony kaganiec oraz posiadaj± wa¿ne ¶wiadectwo szczepienia i czysto¶ci,

e)      otrzymania od kierowcy wszelkich informacji dotycz±cych przewozu i cen biletów tylko podczas postoju autobusu,

f)       uzyskania od kierowcy autobusu pomocy w razie nag³ej choroby lub zdarzeniu w czasie podró¿y.

  1. Podró¿ny obowi±zany jest zachowaæ bilet na przejazd do czasu zakoñczenia podró¿y oraz dbaæ o to, aby wsi±¶æ do w³a¶ciwego autobusu i wysi±¶æ z niego na w³a¶ciwym  przystanku. 

§ 13 

  1. Miejsce zatrzymania siê autobusu na trasach ich kursowania wskazuj± oznaczone odpowiednimi tablicami przystanki autobusowe.
  2. Nazwy przystanków autobusowych ze wskazaniem zatrzymuj±cych siê na nich autobusów, podaje siê do wiadomo¶ci publicznej w rozk³adzie jazdy.
  3. Do obowi±zków kierowców nale¿y zatrzymanie autobusu na przystankach przewidzianych w rozk³adzie jazdy.
  4. Kierowca obowi±zany jest wstrzymaæ odjazd autobusu ruszaj±cego z przystanku
    w celu zabrania spó¼nionego podró¿nego sygnalizuj±cego zamiar skorzystania
    z przejazdu tym autobusem.
  5. Podró¿ni mog± wsiadaæ i wysiadaæ z autobusu tylko na przystankach autobusowych.
  6. Autobus, w którym nie ma urz±dzeñ sanitarnych kierowca winien zatrzymaæ na ¿±danie podró¿nego w najbli¿szym odpowiednim miejscu.
  7. Kierowca autobusu ma obowi±zek udzieliæ pomocy pasa¿erowi, który dozna³
    w drodze nag³ej niedyspozycji, lub ataku choroby, kontaktuj±c siê z odpowiednimi s³u¿bami lub dowo¿±c bezpo¶rednio do najbli¿szego punktu medycznego, o ile jest to konieczne dla ratowania jej ¿ycia b±d¼ zdrowia..

§  14 

  1. Przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu, a tak¿e podczas przewozu podró¿ny zobowi±zany jest stosowaæ siê do przepisów porz±dkowych og³aszanych przez przewo¼nika, oraz do wskazówek kierowcy, który odpowiada za zapewnienie w³a¶ciwych i bezpiecznych warunków przewozu osób i rzeczy.
  2. W czasie jazdy podró¿nemu nie wolno otwieraæ drzwi i okien bez zgody kierowcy, wyrzucaæ przez nie jakichkolwiek przedmiotów, oraz wskakiwaæ i wyskakiwaæ
    z autobusu bêd±cego w ruchu.
  3. Podró¿nemu nie wolno równie¿ zachowywaæ siê w autobusie w sposób, który utrudnia³by pracê kierowcy lub podró¿owania pasa¿erów.
  4. W autobusach obowi±zuje ca³kowity zakaz:

-          palenia tytoniu,

-          u¿ywania e-papierosów

-          za¿ywania substancji odurzaj±cych,

-          spo¿ywania alkoholu,

-   spo¿ywania lodów oraz innych artyku³ów ¿ywno¶ciowych mog±cych wyrz±dziæ szkodê innym pasa¿erom lub zanieczy¶ciæ wnêtrze autobusu

§  15 

1.      Przewo¼nik mo¿e odmówiæ przewozu osobom:

-          odmawiaj±cym uiszczenia nale¿no¶ci za przejazd autobusem,

-          nie przestrzegaj±cym obowi±zuj±cych przepisów i niepodporz±dkowuj±ce  siê wskazówkom kierowcy autobusu,      

-          nietrze¼wym, zak³ócaj±cym spokój i ³ad w autobusie,

-          znajduj±cym siê w stanie, który z ró¿nych wzglêdów mo¿e byæ uci±¿liwy lub niebezpieczny dla otoczenia.

-          mog±ce zabrudziæ wnêtrze autobusu,  lub wspó³pasa¿erów w czasie podró¿y.

  1. Osoby, którym odmówiono przewozu z powodu nieprzestrzegania zapisów §  14, pkt 4 oraz osobom wymienionym w §  15, pkt 1, pozostaj± w poje¼dzie, s± obowi±zane opu¶ciæ pojazd  na wezwanie obs³ugi pojazdu, s³u¿b nadzoru lub innych upowa¿nionych do tego osób. W przypadku gdy nie opuszcz± pojazdu a bêdzie to mia³o wp³yw na wykonanie b±d¼ opó¼nienie kursu, pasa¿er zostanie obci±¿ony dodatkowymi kosztami.

§  16 

1.  Za ca³kowicie lub czê¶ciowo niewykorzystany bilet na przejazd jednorazowy przewo¼nik zwróci stosown± kwotê nale¿no¶ci pod warunkiem, ¿e podró¿ny dokona zwrotu.

  1. Podstaw± do obliczenia zwracanej nale¿no¶ci jest cena niewykorzystanego biletu, zwróconego w trybie reklamacji na pi¶mie najpó¼niej w terminie 30 dni od daty wa¿no¶ci.
  2. Nie przed³u¿a siê wa¿no¶ci niewykorzystanego biletu na przejazd w pó¼niejszym terminie, podró¿ny powinien wykupiæ nowy bilet.
  3. Kierowca autobusu ma prawo dokonaæ zwrotu za bilet sprzedany przez niego tylko
    w przypadku awarii autobusu i nie zorganizowania przez przewo¼nika komunikacji zastêpczej.
  4. Do obliczania zwracanej nale¿no¶ci przyjmuje siê:

a) za bilet na przejazd jednorazowy - w razie ca³kowitego niewykorzystania biletu zap³acon± nale¿no¶æ.

b) za bilet na przejazd wielokrotny:

    - zap³acon± nale¿no¶æ za bilet zwrócony przed pierwszym dniem terminu jego           

      wa¿no¶ci (zwrot  przyjmuje kasa biletowa).

    - nale¿no¶æ proporcjonaln± do liczby niewykorzystanych przejazdów, o ile bilet

                  zosta³ zwrócony w okresie jego wa¿no¶ci, w kasie biletowej w trybie pisemnej

                  reklamacji.

  1. Nie przys³uguje siê zwrot nale¿no¶ci za bilety niewykorzystane z przyczyn zawinionych  przez podró¿nego.
  2. Od zwracanych nale¿no¶ci okre¶lonych w ust. 5 przewo¼nik potr±ca 10% odstêpnego.
  3. Nie stosuje siê potr±cenia odstêpnego okre¶lonego w pkt 7, je¿eli podró¿ny odst±pi³  od umowy przewozu z przyczyn wystêpuj±cych po stronie przewo¼nika – np. przerwy w ruchu i utraty po³±czenia na skutek awarii autobusu, albo odwo³ania kursu itp.

ROZDZIA£  IV

Kontrola przewozów i op³aty dodatkowe

§  17

  1. Przewo¼nik lub osoba przez niego upowa¿niona legitymuj±c siê identyfikatorem

umieszczonym w widocznym miejscu mo¿e dokonaæ kontroli biletów.

2.  Podró¿ny, u którego organ kontrolny ujawni³ brak wa¿nego biletu na przejazd, a tak¿e        podró¿ny nie mog±cy udokumentowaæ uprawnieñ do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego, obowi±zany jest do uiszczenia nale¿no¶ci przewozowych, oraz op³aty dodatkowej, w wysoko¶ci okre¶lonej na podstawie Rozporz±dzenia Ministra Infrastruktury w³a¶ciwego dla spraw transportu z dnia 20.01.2005 r. (Dz. U. Nr 14, poz. 117).

  1. Op³atê, o której mowa w ust. 2 stosuje siê równie¿ w przypadku stwierdzenia, ¿e    podró¿ny zabra³ do autobusu rzeczy wy³±czone z przewozu, lub spowodowa³ bez uzasadnionej przyczyny zatrzymanie lub zmianê trasy przejazdu autobusu.
  2. Nale¿no¶æ przewozow± za drogê, któr± podró¿ny przeby³ bez biletu pobiera siê wg taryfy normalnej. Je¿eli miejsca rozpoczêcia przejazdu nie mo¿na ustaliæ, nale¿no¶æ t± oblicza siê za ca³± drogê przebyt± przez autobus.
  3. Podró¿ny, który odmawia uiszczenia nale¿no¶ci i op³aty dodatkowej podczas kontroli w autobusie, mo¿e kontynuowaæ podró¿ je¿eli wylegitymowa³ siê dokumentem to¿samo¶ci i odbierze mandat, który zap³aci w terminie 7 – dni od daty przyjêcia  wezwania. W przeciwnym razie organ kontrolny mo¿e na najbli¿szym przystanku usun±æ podró¿nego z autobusu.
  4. W przypadku natychmiastowego uiszczenia op³aty dodatkowej lub najdalej w ci±gu
    7 dni od daty wystawienia wezwania, wysoko¶æ op³aty dodatkowej obni¿a siê o 30%.
  5. Nale¿no¶æ nie uiszczona w terminie podanym w ust. 5 podlega przymusowemu ¶ci±gniêciu, wraz z kosztami dodatkowego postêpowania.
  6. Ujawnione u podró¿nych bilety i dokumenty, które nasuwaj± uzasadnione podejrzenie, i¿ s± sfa³szowane, podrobione lub przerobione zatrzymuje siê za pokwitowaniem
    i przekazuje z doniesieniem o przestêpstwie w³a¶ciwym organom Prokuratury lub Policji. Osobê pos³uguj±c± siê takim biletem lub dokumentem traktuje siê jak pasa¿era bez wa¿nego biletu.
  7. Podró¿ny mo¿e z³o¿yæ reklamacjê gdy nie zgadza siê z tre¶ci± wezwania do zap³aty i mo¿e udowodniæ, ¿e posiada³ wa¿ny dokument przewozu lub dokument po¶wiadczaj±cy jego uprawnienie do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego.

a)      reklamacjê sk³ada siê w formie pisemnej w terminie 7 dni od dnia przewozu,

b)    pouczenie o mo¿liwo¶ci terminie z³o¿enia reklamacji zez wskazaniem adresu jednostki, w której mo¿na j± z³o¿yæ zamieszczone jest na wezwaniu do zap³aty.

  1. W przypadku okazania przez podró¿nego nie pó¼niej ni¿ w terminie 7 dni od dnia przewozu wa¿nego dokumentu przewozu, którego nie mia³ podczas przejazdu, albo uprawnienia do bezp³atnego lub ulgowego przejazdu, przewo¼nik b±d¼ jednostka przez niego upowa¿niona, za pobraniem op³aty manipulacyjnej dokonuje zwrotu pobranej nale¿no¶ci za przewóz i op³aty dodatkowej lub umarza wezwanie do zap³aty
  2. Wysoko¶æ op³aty manipulacyjnej wynosi 10 % wielko¶ci op³aty dodatkowej.

ROZDZIA£  V

Przewóz rzeczy podró¿nego

§  18 

Rzeczy przewo¿one przez podró¿nego mo¿e on zabraæ ze sob± do wnêtrza autobusu, albo oddaæ do przewozu w oddzielnym schowku.

§  19

  1. Nie podlegaj± op³acie rzeczy, które:

a)      nie tamuj± przej¶cia, nie przeszkadzaj± podró¿nym i nie nara¿aj± ich na niewygodê, lub niebezpieczeñstwo;

b)      s± trzymane przez podró¿nego w rêku, lub na kolanach;

c)     nie wymagaj± dla ich rozmieszczenia wiêcej przestrzeni ni¿ ta, któr± podró¿ny ma  do swojej dyspozycji na pó³ce nad zajmowanym fotelem lub pod nim.

  1. Za ka¿d± sztukê rzeczy przewo¿onych wewn±trz autobusu, a nie rozmieszczonych w sposób okre¶lony w ust. 2 pobiera siê op³atê wed³ug cennika.
  2. Za przewóz psa bez wzglêdu na jego wielko¶æ pobiera siê op³aty zgodnie z taryf±. Pies musi byæ trzymany na smyczy i mieæ za³o¿ony kaganiec, a jego opiekun winien okazaæ przy wsiadaniu do autobusu wa¿ne ¶wiadectwo szczepienia oraz czysto¶ci psa.
  3. Dopuszcza siê przewóz w autobusie bez op³aty ma³ych zwierz±t pokojowych
    i ptaków, je¶li nie s± uci±¿liwe z powodu woni, lub ha³asu i s± zabezpieczone przed wyrz±dzeniem przez nie szkody.
  4. W autobusie nie wolno przewoziæ:

a)    przedmiotów mog±cych wyrz±dziæ szkodê podró¿nym lub mieniu przewo¼nika i utrudniaj±cych warunki odbywania podró¿y,

b)      rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie odrêbnych przepisów administracyjnych, celnych i sanitarno-porz±dkowych, w tym: materia³ów cuchn±cych, zapalnych, ³atwo palnych, wybuchowych, ¿r±cych, truj±cych, radioaktywnych i  innych niebezpiecznych,

c)      nabitej broni palnej (zakaz nie dotyczy osób, które s± uprawnione do jej noszenia ze wzglêdu na pe³nione funkcje),

d)      przedmiotów wzbudzaj±cych odrazê,

e)      ¿ywych zwierz±t z wyj±tkiem przewidzianych w ust. 4 i 5.

  1. W razie uzasadnionego podejrzenia, ¿e baga¿ podró¿nego zawiera rzeczy, których przewoziæ nie wolno (ust. 6), przewo¼nik ma prawo sprawdziæ w obecno¶ci podró¿nego zawarto¶æ tego baga¿u, a w razie potwierdzenia podejrzeñ – odmówiæ zabrania go do przewozu.
  2. Je¿eli nie mo¿na ustaliæ w³a¶ciciela baga¿u podlegaj±cego sprawdzeniu (ust. 7), przewo¼nik dokonuje tej czynno¶ci przy udziale dwóch postronnych ¶wiadków
    i postêpuje z zakwestionowanymi przedmiotami w sposób okre¶lony przepisami
    o rzeczach znalezionych.
  3. Sposób postêpowania z rzeczami nie odebranymi przez podró¿nego po zakoñczeniu przewozu, okre¶laj± przepisy o rzeczach znalezionych. 

ROZDZIA£  V

Grupowe przewozy osób w komunikacji zamkniêtej

(najem autobusu)

§  20

1.      Realizacja grupowego przewozu osób w komunikacji zamkniêtej polega na zadysponowaniu do wykonania us³ugi zamówionej przez organizatora przewozów, odpowiednio przygotowanego autobusu, prowadzonego przez kierowcê bêd±cego pracownikiem przewo¼nika.

  1. Zamówienie na grupowy przewóz osób autobusem powinno byæ z³o¿one przez organizatora przewozów w formie pisemnej. Przewo¼nik mo¿e przyj±æ zamówienie

ustne, które wymaga pó¼niejszego potwierdzenia na pi¶mie.

  1. Tre¶æ zamówienia powinna obejmowaæ; nazwê, albo imiê i nazwisko, oraz adres organizatora przewozu, a tak¿e dane potrzebne do ustalenia warunków przewozu i obliczenia nale¿no¶ci za us³ugê.
  2. Organizator przewozów musi podaæ przewo¼nikowi ilo¶æ uczestników wycieczki razem z zamówieniem i programem.
  3. Umowê przewozu uwa¿a siê za zawart± z chwil± uzgodnienia przez strony istotnych dla jej realizacji postanowieñ, postanowieñ szczególno¶ci:

a)      rodzaju i wymaganej pojemno¶ci autobusu,

b)      czasu i miejsca podstawienia pojazdu,

c)      przewidywanego czasu trwania us³ugi,

d)      przebiegu trasy i punktu docelowego przewozu,

e)      wysoko¶ci lub sposobu wyliczenia nale¿no¶ci oraz terminu i sposobu jej uregulowania przez organizatora przewozu,

f)       innych kwestii, które strony uznaj± za istotne.  

     6.   Tre¶æ umowy powinna byæ potwierdzona pisemnie.

§  21

1.      W razie odst±pienia przez organizatora od umowy przewozu pó¼niej, ni¿ w dniu poprzedzaj±cym wykonanie us³ugi, przewo¼nikowi przys³uguje odszkodowanie w wysoko¶ci nale¿no¶ci okre¶lonej w stosownej umowie przewozowej ³±cz±cej strony.

2.      Je¿eli przewo¼nik nie mo¿e podstawiæ autobusu o umówionym rodzaju i pojemno¶ci, winien niezw³ocznie poinformowaæ organizatora jaki pojazd mo¿e byæ podstawiony zastêpczo.

3.      W przypadku podstawienia autobusu zastêpczego przewo¼nik nie mo¿e ¿±daæ od organizatora op³aty wy¿szej, ni¿ za podstawienie pojazdu zamówionego, chyba ¿e strony umówi± siê inaczej.

§  22

1.      Kierowca obs³uguj±cy autobus obowi±zany jest podczas przewozu stosowaæ siê do dyspozycji organizatora zwi±zanych z realizacj± us³ugi, ale zgodnie z Ustaw± o czasie pracy kierowców.

2.      Je¿eli nie stoj± na przeszkodzie wzglêdy eksploatacyjne i nie zagra¿a to bezpieczeñstwu przewozu, obs³uga autobusu mo¿e wykonywaæ dodatkowe dyspozycje i zlecenia organizatora za które przys³uguje przewo¼nikowi dodatkowa zap³ata.

 

§  23

Organizator przewozu zobowi±zany jest do nadzoru nad przestrzeganiem przez uczestników przewozu obowi±zuj±cych przepisów porz±dkowych; najemca i uczestnik przewozu ponosz± solidarn± odpowiedzialno¶æ za szkody wyrz±dzone w mieniu przewo¼nika, chyba ¿e strony umówi± siê inaczej.                            



Wniosek o wydanie za¶wiadczenia o kosztach przejazdu (42 kB)




Lokalizacja - gdzie pracujemy?

89-600 Chojnice
ul. Drzyma³y 12

Zobacz kontakt


Paliwa      

PKS Chojnice 
  

ON

  

95


BIO





Sklep dzieci�cy


Zobacz nasze licencje!      
  Posiadamy mi�dzynarodowe
  licencje przewozu
  os�b i rzeczy.


Tapeta na pulpit!      

Wybierz wielko�� tapety:
800 x 600 / 1024 x 768
cms
  Home O firmie Us³ugi Reklama Przewozy Parking Cennik

Wersja polska English Deutsch
Sprzeda¿ biletów miesiêcznych na kwiecieñ 2024 r. OG£OSZENIE komunikacja 2 maja 2023 Komunikacja autobusowa w dniach 30.01. - 10.02.2023 r. komunikacja autobusowa w dniach 16 - 27.01.2023 r. Sprzeda¿ biletów jednorazowych przez internet Nowe po³±czenie na trasie Chojnice - Lucim, Lucim - Chojnice Sprzeda¿ biletów miesiêcznych na miesi±c czerwiec 2022 r. Nowy cennik biletów - podwy¿ka od 01.04.2022 r.